Melyik a legjobb gyerekülés?

KRESZ szabályok

A KRESZ egyértelműen fogalmaz: „A gépkocsiban […] 150 cm-nél alacsonyabb gyermek csak a testméretéhez és testsúlyához igazodó kialakítású gyermekbiztonsági rendszerben rögzítve szállítható. A gyermekbiztonsági rendszert a jármű e célra gyárilag kialakított rögzítési pontjaihoz, vagy az üléshez tartozó biztonsági övhöz kell a gyártója által megadott szerelési információknak megfelelően rögzíteni.” (1/1975. (II. 5.) KPM–BM együttes rendelet a közúti közlekedés szabályairól)
A gyermekbiztonsági rendszer – a gyermek korának és méreteinek megfelelően – lehet autós babahordozó, autós gyerekülés vagy ülésmagasító.

Meddig kötelező a gyerekülés használata?

135 cm fölött, ha a gyermek a hátsó ülésen utazik és az üléshez beszerelt biztonsági övvel – testméretéhez igazodóan – biztonságosan rögzíthető, elhagyható a gyermekbiztonsági rendszer. A KSH adatai szerint a 135 cm-es magasságot a magyar gyerekek többsége 8 és 11 éves kora között éri el, addig tehát szükség van gyermekbiztonsági rendszerre.

Minden évben tízezernél több személyi sérüléssel járó közúti baleset történik a magyarországi utakon, 2023 szeptember végéig 10 674 ilyet regisztráltak. 50 km/órás sebességnél, frontális ütközéskor egy 15 kg-os gyerek esetében 40-220 kg-nak megfelelő terhelés éri a nyakat az ültetés irányának függvényében. Egyértelmű tehát, miért kötelező gyerekülést használni.

ADAC gyerekülés teszt

A gyerekülések hivatalos jóváhagyását korábban az ENSZ 44., 2023. szeptember 1-től pedig az ENSZ 129. számú előírása szabályozza részletesen – a követelményektől, a gyártásmegfelelőségen át egészen a jelölésekig.

Az 1903-ban alapított német autóklub, az ADAC (Allgemeiner Deutscher Automobil-Club) minden évben tesztel egy sor gyerekülést és babahordozót. Eredményeik sok szülőnek jelentenek támpontot a választásban, mivel az ADAC tesztjei az előírásoknál is magasabb követelményeket támasztanak. Például az elülső és oldalsó ütközések feltételei megegyeznek az Euro NCAP szerinti törésteszt feltételeivel, valamint a tesztelést a legújabb Q szériás törésteszt bábukkal végzik, amelyek a különböző korú és méretű gyermekutasok sérülési kockázatának jobb értékelését teszik lehetővé.

A gyereküléseket az alábbi szempontok szerint vizsgálják:

  • Biztonság: ez a legfontosabb szempont, a végső teszteredmény 50%-át ez adja. Azon túl, hogy a szerkezet mennyire védi a gyermeket, ide tartozik az ülés stabilitása és a biztonsági öv útvonala, méretbeállítása. A biztonságot 64 km/h sebességű frontális és 50 km/h sebességű oldalirányú ütközésnél tesztelik mindig azonos tesztautóban, amely 2020 óta egy Volkswagen Polo VI, előtte (2015-és 2019 között) pedig VW Golf VII volt.
  • Használhatóság: a könnyű kezelhetőség, a gyermek be- és kicsatolása, az ülés fel- és leszerelése mellett még a tisztíthatóságot is pontozzák.
  • Ergonómia: rendelkezésre álló hely az ülésben, üléshelyzet, helyigény a járműben és kényelmi szempont tartozik ide.
  • Egészségre káros anyagok: ezt a szempontot 2011-ben vezették be és olyan anyagok jelenlétét vizsgálja, mint a policiklusos aromás szénhidrogének (PAH), a ftalátok, égésgátlók, fenolok, szerves ónvegyületek, nehézfémek stb. Bármilyen meglepő, a mai napig vannak olyan ülések, amelyek tartalmaznak a gyermekre káros anyagokat.

A végső pontozás az alábbiak szerint alakul. Ezen a teszten minél kisebb az összpontszám, annál jobb a gyerekülés értékelése:
0,6-1,5 kiváló, ezek tehát a legjobb gyerekülések
1,6-2,5 jó
2,6-3,5 közepes
3,6-4,5 elégséges
4,6-tól elégtelen.

Az autó töréstesztekhez hasonlóan a legtöbb gyártó törekszik a jó eredmények elérésére, jelen pillanatban a modellek csaknem kétharmada (65%) meg is üti ezt a mércét. De nem ritka az elégtelen minősítés sem, a vizsgált modellek közül minden tizedik (11%) elégtelen értékelést kapott.

Instacar autó érték kalkulátor

Melyik a legjobb gyerekülés?

Az ADAC életszakaszok alapján kategorizálja a gyereküléseket: vannak külön babáknak, kisgyermekeknek és (nagyobb) gyermekeknek készült változatok és több korcsoportnak tervezettek is. Fontos, hogy a gyermek testméretének megfelelő eszköz tud csak maximális védelmet nyújtani.

Név Jóváhagyva Pontszám
Babáknak:
Kiddy Evo-Luna i-Size (Isofix) 45-83 cm 1,5
Maxi-Cosi Jade + 3wayFix 40-70 cm 1,5
Silver Cross Dream + Dream i-Size Base 40-85 cm 1,5
Kisgyermekeknek:
Kiddy Phoenixfix 3 (Isofix) 9-18 kg 1,7
Britax Römer Swingfix M i-Size 61-105 cm 1,7
Besafe iZi Modular RF X1 + iZi Modular i-Size Base 61-105 cm 1,7
Gyermekeknek:
Cybex Solution M SL 15-36 kg 1,7
Cybex Solution M-Fix SL (Isofix) 15-36 kg 1,7
Cybex Solution S-Fix 15-36 kg 1,7
Britax Römer Kidfix III M 15-36 kg 1,7
Cybex Solution G i-Fix 100-150 cm 1,7
Baba és kisgyermek:
Joie i-Spin Safe 40-105 cm 1,6
Kisgyermek és gyermek:
Cybex Anoris T i-Size 76-115 cm 1,5
Baba, kisgyermek, gyermek:
Axkid One+ 40-125 cm 2,1

Minden kategóriában csak a legmagasabb pontszámmal rendelkező termékeket soroltuk fel. A táblázat a 2015-2023 közötti tesztek alapján készült. Bár a tesztelés módszertanát az ADAC folyamatosan fejleszti, és így a különböző évek eredményei nem egy az egyben hasonlíthatóak össze, az elmúlt évek legalább jó értékelést elért eszközeit továbbra is ajánlja a szervezet. A további eredményeket az adac.de oldalon éred el.

Mi az ISOFIX?

Az ISOFIX egy gyorscsatlakozó, amely meggyorsítja a ki- és beszerelést. 2011-től kötelező tartozéka az Európában újonnan forgalomba helyezett gépkocsiknak.
A helyes rögzítés elengedhetetlen a biztonsághoz és ISOFIX nélkül a szülők 27%-a rosszul köti be a gyerekülést az autóba.

Mi az i-Size?

A testsúly helyett a testmagasságot követi a gyerekülés besorolása.

A gyereket legalább 15 hónapos koráig kötelező a menetiránynak háttal szállítani, így ütközéskor vagy fékezéskor a baba nyakát és fejét megtámasztja a gyerekülés. Ne felejtsük, hogy 5 éves kor alatt a fej-törzs testarány nem olyan, mint a felnőtteké, a baba nyaka így egy arányaiban nagyobb fejet kellene megtartson.

Az i-Size fokozott védelmet jelent mind frontális, mind oldalsó ütközésnél.

Az i-Size szabvány szerint jóváhagyott gyermekülések minden i-Size jóváhagyással rendelkező járműülésbe beszerelhetők.

Használt gyerekülést vásárolsz?

Ha használt gyerekülést vásárolnál, fontos tudnod, hogy a gyermekbiztonsági rendszereknek is van szavatossági idejük, amely általában hat év. A normál használat, UV-sugárzás és nedvesség az anyag elhasználódását, fáradását okozza, ami csökkent biztonsághoz vezethet.

Ismerd meg a gyerekülés előéletét és ne vásárolj olyat, amely balesetet szenvedett! Ilyen szempontból egy megbízható ismerőstől vásárolt ülés jobb választás.

A huzatot levéve alaposan ellenőrizd, hogy nincs-e az ülésen hajszálrepedés, deformáció, nyomódás, a biztonsági öv nem foszlik, az övpárnák megvannak, az övcsatok és zárórendszerek kifogástalanok, a párnázat nem törött.

Ha mindent rendben találtál, még ellenőrizd, hogy nem hívták-e vissza az ülést.

Mennyire biztonságos az autód?

Az appban elérhetőek az európai törésteszt eredmények gyermek utasokra vonatkozó adatai is. (Kizárólag 2009 utáni, tesztelt autótípusokra.)