KRESZ szabályok
A KRESZ egyértelműen fogalmaz: „A gépkocsiban […] 150 cm-nél alacsonyabb gyermek csak a testméretéhez és testsúlyához igazodó kialakítású gyermekbiztonsági rendszerben rögzítve szállítható. A gyermekbiztonsági rendszert a jármű e célra gyárilag kialakított rögzítési pontjaihoz, vagy az üléshez tartozó biztonsági övhöz kell a gyártója által megadott szerelési információknak megfelelően rögzíteni.” (1/1975. (II. 5.) KPM–BM együttes rendelet a közúti közlekedés szabályairól)
A gyermekbiztonsági rendszer – a gyermek korának és méreteinek megfelelően – lehet autós babahordozó, autós gyerekülés vagy ülésmagasító.
Meddig kötelező a gyerekülés használata?
135 cm fölött, ha a gyermek a hátsó ülésen utazik és az üléshez beszerelt biztonsági övvel – testméretéhez igazodóan – biztonságosan rögzíthető, elhagyható a gyermekbiztonsági rendszer. A KSH adatai szerint a 135 cm-es magasságot a magyar gyerekek többsége 8 és 11 éves kora között éri el, addig tehát szükség van gyermekbiztonsági rendszerre.
Minden évben tízezernél több személyi sérüléssel járó közúti baleset történik a magyarországi utakon, 2023 szeptember végéig 10 674 ilyet regisztráltak. 50 km/órás sebességnél, frontális ütközéskor egy 15 kg-os gyerek esetében 40-220 kg-nak megfelelő terhelés éri a nyakat az ültetés irányának függvényében. Egyértelmű tehát, miért kötelező gyerekülést használni.
ADAC gyerekülés teszt
A gyerekülések hivatalos jóváhagyását korábban az ENSZ 44., 2023. szeptember 1-től pedig az ENSZ 129. számú előírása szabályozza részletesen – a követelményektől, a gyártásmegfelelőségen át egészen a jelölésekig.
Az 1903-ban alapított német autóklub, az ADAC (Allgemeiner Deutscher Automobil-Club) minden évben tesztel egy sor gyerekülést és babahordozót. Eredményeik sok szülőnek jelentenek támpontot a választásban, mivel az ADAC tesztjei az előírásoknál is magasabb követelményeket támasztanak. Például az elülső és oldalsó ütközések feltételei megegyeznek az Euro NCAP szerinti törésteszt feltételeivel, valamint a tesztelést a legújabb Q szériás törésteszt bábukkal végzik, amelyek a különböző korú és méretű gyermekutasok sérülési kockázatának jobb értékelését teszik lehetővé.
A gyereküléseket az alábbi szempontok szerint vizsgálják:
- Biztonság: ez a legfontosabb szempont, a végső teszteredmény 50%-át ez adja. Azon túl, hogy a szerkezet mennyire védi a gyermeket, ide tartozik az ülés stabilitása és a biztonsági öv útvonala, méretbeállítása. A biztonságot 64 km/h sebességű frontális és 50 km/h sebességű oldalirányú ütközésnél tesztelik mindig azonos tesztautóban, amely 2020 óta egy Volkswagen Polo VI, előtte (2015-és 2019 között) pedig VW Golf VII volt.
- Használhatóság: a könnyű kezelhetőség, a gyermek be- és kicsatolása, az ülés fel- és leszerelése mellett még a tisztíthatóságot is pontozzák.
- Ergonómia: rendelkezésre álló hely az ülésben, üléshelyzet, helyigény a járműben és kényelmi szempont tartozik ide.
- Egészségre káros anyagok: ezt a szempontot 2011-ben vezették be és olyan anyagok jelenlétét vizsgálja, mint a policiklusos aromás szénhidrogének (PAH), a ftalátok, égésgátlók, fenolok, szerves ónvegyületek, nehézfémek stb. Bármilyen meglepő, a mai napig vannak olyan ülések, amelyek tartalmaznak a gyermekre káros anyagokat.
A végső pontozás az alábbiak szerint alakul. Ezen a teszten minél kisebb az összpontszám, annál jobb a gyerekülés értékelése:
0,6-1,5 kiváló, ezek tehát a legjobb gyerekülések
1,6-2,5 jó
2,6-3,5 közepes
3,6-4,5 elégséges
4,6-tól elégtelen.
Az autó töréstesztekhez hasonlóan a legtöbb gyártó törekszik a jó eredmények elérésére, jelen pillanatban a modellek csaknem kétharmada (65%) meg is üti ezt a mércét. De nem ritka az elégtelen minősítés sem, a vizsgált modellek közül minden tizedik (11%) elégtelen értékelést kapott.
Melyik a legjobb gyerekülés?
Az ADAC életszakaszok alapján kategorizálja a gyereküléseket: vannak külön babáknak, kisgyermekeknek és (nagyobb) gyermekeknek készült változatok és több korcsoportnak tervezettek is. Fontos, hogy a gyermek testméretének megfelelő eszköz tud csak maximális védelmet nyújtani.
Név | Jóváhagyva | Pontszám |
---|---|---|
Babáknak: | ||
Kiddy Evo-Luna i-Size (Isofix) | 45-83 cm | 1,5 |
Maxi-Cosi Jade + 3wayFix | 40-70 cm | 1,5 |
Silver Cross Dream + Dream i-Size Base | 40-85 cm | 1,5 |
Kisgyermekeknek: | ||
Kiddy Phoenixfix 3 (Isofix) | 9-18 kg | 1,7 |
Britax Römer Swingfix M i-Size | 61-105 cm | 1,7 |
Besafe iZi Modular RF X1 + iZi Modular i-Size Base | 61-105 cm | 1,7 |
Gyermekeknek: | ||
Cybex Solution M SL | 15-36 kg | 1,7 |
Cybex Solution M-Fix SL (Isofix) | 15-36 kg | 1,7 |
Cybex Solution S-Fix | 15-36 kg | 1,7 |
Britax Römer Kidfix III M | 15-36 kg | 1,7 |
Cybex Solution G i-Fix | 100-150 cm | 1,7 |
Baba és kisgyermek: | ||
Joie i-Spin Safe | 40-105 cm | 1,6 |
Kisgyermek és gyermek: | ||
Cybex Anoris T i-Size | 76-115 cm | 1,5 |
Baba, kisgyermek, gyermek: | ||
Axkid One+ | 40-125 cm | 2,1 |
Minden kategóriában csak a legmagasabb pontszámmal rendelkező termékeket soroltuk fel. A táblázat a 2015-2023 közötti tesztek alapján készült. Bár a tesztelés módszertanát az ADAC folyamatosan fejleszti, és így a különböző évek eredményei nem egy az egyben hasonlíthatóak össze, az elmúlt évek legalább jó értékelést elért eszközeit továbbra is ajánlja a szervezet. A további eredményeket az adac.de oldalon éred el.
Mi az ISOFIX?
Az ISOFIX egy gyorscsatlakozó, amely meggyorsítja a ki- és beszerelést. 2011-től kötelező tartozéka az Európában újonnan forgalomba helyezett gépkocsiknak.
A helyes rögzítés elengedhetetlen a biztonsághoz és ISOFIX nélkül a szülők 27%-a rosszul köti be a gyerekülést az autóba.
Mi az i-Size?
A testsúly helyett a testmagasságot követi a gyerekülés besorolása.
A gyereket legalább 15 hónapos koráig kötelező a menetiránynak háttal szállítani, így ütközéskor vagy fékezéskor a baba nyakát és fejét megtámasztja a gyerekülés. Ne felejtsük, hogy 5 éves kor alatt a fej-törzs testarány nem olyan, mint a felnőtteké, a baba nyaka így egy arányaiban nagyobb fejet kellene megtartson.
Az i-Size fokozott védelmet jelent mind frontális, mind oldalsó ütközésnél.
Az i-Size szabvány szerint jóváhagyott gyermekülések minden i-Size jóváhagyással rendelkező járműülésbe beszerelhetők.
Használt gyerekülést vásárolsz?
Ha használt gyerekülést vásárolnál, fontos tudnod, hogy a gyermekbiztonsági rendszereknek is van szavatossági idejük, amely általában hat év. A normál használat, UV-sugárzás és nedvesség az anyag elhasználódását, fáradását okozza, ami csökkent biztonsághoz vezethet.
Ismerd meg a gyerekülés előéletét és ne vásárolj olyat, amely balesetet szenvedett! Ilyen szempontból egy megbízható ismerőstől vásárolt ülés jobb választás.
A huzatot levéve alaposan ellenőrizd, hogy nincs-e az ülésen hajszálrepedés, deformáció, nyomódás, a biztonsági öv nem foszlik, az övpárnák megvannak, az övcsatok és zárórendszerek kifogástalanok, a párnázat nem törött.
Ha mindent rendben találtál, még ellenőrizd, hogy nem hívták-e vissza az ülést.
Mennyire biztonságos az autód?
Az appban elérhetőek az európai törésteszt eredmények gyermek utasokra vonatkozó adatai is. (Kizárólag 2009 utáni, tesztelt autótípusokra.)