Tudtad, hogy az autóba szerelt biztonsági öv kötelezővé tételének gondolata először az 1930-as években merült fel? Végül csak évtizedekkel később kezdett elterjedni az eszköz.
Ma már természetesnek vesszük, hogy az autókat biztonságosra tervezik. De tényleg mindig így történik?
Az autók biztonsági teljesítményének független értékelésére hozta létre több európai kormány és az Európai Unió az EuroNCAP nevű szervezetet 1996-ban. A szervezet célja, hogy vásárlók számára megbízható információkat nyújtson, ezzel segítse az autóválasztást, és így végső soron ösztönözze a biztonságosabb autók tervezését és gyártását.
Teszteli és százalékos formában összegzi a felnőtt és gyermek utasbiztonságot, a gyalogosok és más sérülékeny csoportok védelmét, és az autó biztonsági eszközeit. A legjobb minősítés minden területen a 100%, összesítésben az 5 csillag.
A töréstesztek részletesen szabályozott módszertan szerint zajlanak. A tesztek során rögzítik a felnőtt és (gyermekülésben, illetve ülésmagasítón ülő) gyerek bábu fejére, nyakára, mellkasára, hasára, medencéjére, lábaira ható erőket. Dokumentálják a testrészek különböző fokú – adott esetben az élettel össze nem egyeztethető – sérüléseit. Mindezeket frontális, oldalirányú és oszloppal történő ütközések esetén is vizsgálják. Rögzítik a légzsákok működését, karosszéria deformálódását, ajtók kinyílását…
Az információ szó szerint életmentő lehet.
Ugyanilyen alapossággal veszik végig a biztonságos vezetést segítő eszközök meglétét és működését a biztonsági öv bekötésére figyelmeztető jelzéstől a sávtartásig, csak hogy a legalapvetőbbeket említsük.
Az autótípus biztonságára vonatkozó eredmények elérhetőek az Instacar appban. Bár azt hihetnénk, hogy ma már minden autó közel egyformán biztonságos, sajnos még mindig van csak gyenge közepesre értékelhető. Használtautó-vásárlásnál érdemes erre is figyelemmel lenni.
Az értékelések nem minden rendszám lekérdezés esetén érhetőek el és csak 2009 utáni autókra állhatnak rendelkezésre.